Onze Programma's

De Ithaka Academie biedt programma’s die mensen begeleiden naar duurzaam en betekenisvol werk. Onze aanpak zet mensen in hun eigen kracht, waardoor ze hoop, inspiratie en energie krijgen om positief deel te nemen aan de samenleving. Ithaka Academie streeft naar een inclusieve maatschappij waarin iedereen zijn of haar potentieel kan verwezenlijken.

 

Over statushouders
1721648044295

De Ithaka Academie Methodiek

Centraal staat onze integrale aanpak. Wij begeleiden nieuwkomers naar de betreffende baan, begeleiden hen ‘on the job’ en leiden hen desgewenst op. De aanpak van Ithaka bestaat uit de volgende onderdelen: 

  • Dienst 1: Zelfbewustzijn & Focus 
  • Dienst 2: Het persoonlijk programma 
  • Dienst 3: Buddy-programma
  • Dienst 4: Opleidingsprogramma Werkgever – Acceptatie & Integratie

Dit is de reis die een deelnemer van Ithaka Academie aflegt:

Desktop 1

De Ithaka Academie helpt je werken aan de innerlijke reis (wie ben je – wat is je droom – wat heb je allemaal al gedaan qua werk, opleiding en ervaring) en dit mondt uit in een zelfbewuste CV. Onder een zelfbewuste CV verstaan we dat de deelnemer zelf alle diploma’s, werkervaringen, trainingen e.d. heeft beschreven en bijdraagt aan zijn/haar professionele waardering. 

Daarna we naar de manifestatie en zetten we in op werken en participeren in de samenleving. De manifestatie houdt in dat de droom van de deelnemer wordt uitgewerkt zodat het daadwerkelijk uitvoerbaar zal zijn. Daarmee maken we het resultaat van de innerlijke reis concreet, haalbaar en praktisch. 

The Ithaka Way

Fase 1 - Werving & Selectie

  • via de aangepaste vragenlijst werven en selecteren we deelnemers. Dit houdt in dat we voornamelijk kijken naar skills, motivatie, relevante werkervaring in de sector alsook interesse in de sector, en studie en taalniveau. Hierbij staat maatwerk centraal en behouden we de flexibiliteit om op basis van de aanmeldingen een goede selectie te maken.
  • Aanvullend werken we nu met ons model ‘startersbaan’. Aan de hand van dit model kunnen we deelnemers beter screenen bij de start en daarmee ook scherper begeleiden naar hun toekomstige baan. Daarmee ervaren we dat het bemiddelen naar werk succesvoller verloopt. Bij werving en selectie ligt de lat hoog, met als doel om de motivatie te testen. Het vinden van passend werk is niet eenvoudig en vraagt veel.
  • De Ithaka Academie zet naast programma ook netwerk in, de kandidaten vragen we op basis van intrinsieke motivatie uit hun comfortzone te stappen.
  • Werkgeversbetrokkenheid: de ervaringen van werkgevers worden ook meegenomen bij dit proces. Werkgevers vroegtijdig met kandidaten in contact brengen dient meerdere doelstellingen. Als werkgevers en kandidaten al met elkaar in contact zijn leren kandidaten potentiele werkgevers kennen, groeit hun netwerk en referentiekader in Nederland.
    Werkgevers krijgen gevoel bij kandidaten en kunnen inschatten of deze kandidaten potentieel werkzaam kunnen zijn in hun organisaties.
    Werkgevers zijn daarmee mede bepalend in het al dan niet accepteren in ons programma.
  • Door werkgevers te betrekken worden er ook verhalen gemaakt die werkgevers ook weer aan andere werkgevers door vertellen. Kortom de ervaring om werkgevers te betrekken aan de voorkant van ons programma bevordert het proces om te komen tot een baan.
  • De Ithaka Academie is betrokken bij grote platforms van werkgevers, zoals NLwerktaanwerk (initiatief van VNONCW en MKB Nederland) en The Social Club. 

Fase 2: Innerlijke reis en reis naar buiten

  • De innerlijke reis is (weer) bewust worden waar je het allemaal voor doet. Waar droomde je van, waar kreeg je pretogen van, je studie, (werk)ervaring, enz. Het werken aan sociaal culturele vaardigheden van de deelnemers, zoals effectief kunnen leren, werken en leven met mensen met verschillende culturele, etnische en sociale achtergronden, maakt hier ook onderdeel van uit.
  • Dit alles met als doel om de intrinsieke motivatie te (her)vinden en daar op aan te sluiten. Hiermee kan de training steeds uit blijven gaan van de kracht die iemand heeft, in plaats van het tekort wat steeds centraal staat. Concreet leveren we een CV in het Nederlands en een motivatiebrief op.
  • De reis naar buiten. Hoe maak je dat wat je wil en wat je hebt gedaan concreet in een nieuwe context. In een nieuw land, in een nieuwe sector in een nieuwe taal. Daar gaan we heel praktisch mee aan de slag. We combineren inzichten over de Nederlandse arbeidsmarkt met oefenen in taal.
  • Je presenteert jezelf voor de groep en voert opdrachten en huiswerk uit, individueel of in kleine groepjes. We maken je hierin zelfbewust en arbeidsmarkt bewust.
  • Praktische vaardigheden. De Nederlandse arbeidsmarkt kent kenmerken die niet altijd vanzelfsprekend zijn. Bijvoorbeeld een functioneringsgesprek, verhoudingen met je werkgever, ziekmeld-procedures, bij- en nascholing, op tijd komen, enz. Al deze thema’s nemen we door, oefenen we mee en leren je hierin ook de Nederlandse begrippen en mores.
  • Interculturele communicatie maakt hier ook onderdeel van uit. Hieronder wordt de samenwerking met andere collega’s/deelnemers binnen het team met verschillende culturele achtergronden verstaan. Het begrip van verschillende normen en waarden en gedragscodes, voornamelijk binnen de Nederlandse cultuur, komen hier aan bod. Wat hier ook van belang is, is de inzet van ervaringsdeskundigen (voormalig statushouders) als trainers.
  • De Nederlandse taal: Het taalniveau waarmee mensen bij ons starten zal verschillen per deelnemer. Bij Ithaka stimuleren we zoveel als mogelijk de Nederlandse taal en onze resultaten laten zien dat we daar goed in zijn. We trainen mensen, laten hen presenteren, geven hen opdrachten en werkbezoeken. Allemaal om de Nederlandse taal te oefenen.
  • Daarnaast is er geen beter taalonderwijs dan werken in een omgeving waar de Nederlandse taal gesproken wordt. Dit programma zal dus ook een impuls geven aan de sector om hierin mee te bewegen.

Fase 3: Begeleiding on the job

  • Alle stappen staan in het teken om werkgever en werknemer een duurzame relatie te laten opbouwen met elkaar en de deelnemer in staat is om zelfstandig en duurzaam te kunnen werken op de Nederlandse arbeidsmarkt. Uit ervaring weten we dat alleen een plaatsing niet voldoende is om te garanderen dat iemand echt goed “landt” binnen een bedrijf. Daarom bestaat fase 2 van het traject uit “begeleiding on the job.” 
  • Ithaka werkt daarom met het concept stages of werkervaring. Waardoor de deelnemer en de werkgever eerst aan elkaar kunnen wennen en elkaars kwaliteiten kunnen zien. Wanneer dat goed bevalt dan zal de werkgever de deelnemer een overeenkomst aanbieden en dit wordt in de meeste gevallen vooraf met de werkgever besproken.12 Per deelnemer kijken we welke eerste stap op de arbeidsmarkt nodig is. De ene persoon begeleiden we meteen naar werk, bij de andere persoon starten we met een stage/werkervaringsplaats. Per persoon kijken we naar de meest haalbare optie.
  • Buddy traject en inzet van rolmodellen. Mensen raken geïnspireerd door goede voorbeelden. Mensen die in vergelijkbare situaties hebben gezeten en daar succes door hebben gekregen. Ithaka werkt daarom peer-to-peer. Onze buddy’s bestaan ook uit (voormalig) statushouders en vormen een belangrijke partij binnen onze organisatie. Iemand die zelf statushouder is geweest zal je gedurende het traject begeleiden en is bereikbaar. Per whatsapp of fysiek kan de deelnemer de vragen stellen, knelpunten bespreken of verduidelijking vragen.
  • Ook zal de buddy stimuleren om zelf netwerk op te bouwen door praktische tips te geven en te wijzen op instanties, personen en netwerken waar deelnemers antwoorden op hun vragen kunnen vinden.  ‘Hoe ga ik om met…’ zijn thema’s die dan ook in groepsverband besproken kunnen worden en op een intervisie-achtige wijze worden ervaringen gedeeld en doet de deelnemer nieuwe kennis op.
  • Begeleiden van werkgevers. Ook werkgevers willen graag, alleen hebben zij niet altijd de tijd en de kennis voorhanden. Daarom staan we de werkgevers bij met raad en daad en gaan in op de thema’s waar ondersteuning en hulp voor nodig is. Hiervoor is het essentieel om tijdens de voorbereidingsmaanden te inventariseren bij de werkgever tegen welke uitdagingen zij aanlopen, of denken aan te lopen.
  • Voorafgaand wordt ook in kaart gebracht of de werkgevers tijd en ruimte kunnen vrijmaken om deelnemers te begeleiden op de werkvloer om een zachte landing en soepele overgang te stimuleren, dit maakt deel uit van de voorbereidende gesprekken die in de eerste drie maanden met potentiële werkgevers gevoerd worden.
  • Ontwikkelroutes: We bekijken met de deelnemers en de werkgever samen wat mogelijke ontwikkelroutes zijn voor de deelnemer binnen het bedrijf.